از خواص جالب سیب زمینی چه می دانید؟ | طب ایرانی

به گزارش آکا ایران سیب زمینی یکی از سبزیجات نشاسته ای حساب می شه چون شامل اندازه زیادی آمیدون (همون نشاسته) است. این ماده غذایی منبع خوب کربوهیدراتای پیچیده (کمپلکس) است و ویتامین C زیادی به بدن میرسونه. روش پخت و مصرف اون در دریافت مواد مغذی و هم اینکه جذب

 

نشاسته اون نقش زیادی داره. سیب زمینی حدود ۷۷ درصد آب داره در حالی که آب موجود در سبزیجات سبز به درصد هم می رسه. اندازه کربوهیدرات این ماده غذایی ۳ تا ۵ برابر بیشتر از سبزیجات تازه دیگه س. این کربوهیدراتا هم از نشاسته (۹۰ درصد) و اندازه کمی گلوکز، ساکاروز و فروکتوز تشکیل می شه.

 

 

اگه سیب زمینی آب پز یا در فر آماده شه خالی از چربی هستش. کربوهیدراتای موجود در این ماده غذایی جزو مواد انرژی زای اون هستن. کربوهیدراتا منبع اصلی انرژی بدن رو تشکیل میدن و باید حدود نصف کالری دریافتی روزانه رو تأمین کنن. مزیت سیب زمینی اینه که علاوه بر دارا بودن کربوهیدراتا شامل اندازه زیادی ریزمغذیه.

 

سیب زمینی شامل اندازه کمی پروتئینه یعنی در هر ۱۸۰ گرم سیب زمینی آبپز حدود ۳ گرم پروتئین هست و کمتر از ۱۰ درصد نیاز یه فرد بزرگسال رو تأمین می کنه. با این حال این ماده غذایی منبع خوب لیزین و تریپتوفان بوده و به همراه تخم مرغ به عنوان یه منبع پروتئین های باکیفیت بسیار مغذی هستش.

 

 

سیب زمینی شامل اندازه زیادی فیبره که احساس سیری طولانی یه مدت ایجاد کرده و در کارکرد خوب دستگاه گوارش نقش دارن. هر سهم ۱۸۰ گرمی سیب زمینی آب پز ۳ گرم فیبر به بدن میرسونه که بیشتر از ۱۰ درصد نیاز روزانه رو تأمین می کنه.سیب زمینی شامل اندازه زیادی پتاسیمه و در عین حال منیزیم و آهن کمی هم داره.

 

پتاسیم در عملکردهای جور واجور بدن مخصوصا در کارکرد عضلات و انقباضای عضلانی، انتقال واکنشای عصبی و تنظیم فشار خون نقش دارندبرخی افراد سیب زمینی پخته شده رو به همراه پوست میل می کنن که در این صورت فیبر بیشتری وارد بدنشون می شه. با این حال پیشنهاد می کنیم از خوردن پوست سیب زمینی هایی که تغییر رنگ داده یا لک دار هستن دوری کنین.

 

 

لکه های سبز نشون دهنده وجود گلیکوآلکالوئیدها مانند آلفا سولانین هستن که واسه سلامتی ضرر دارن به خصوص اگه خیلی جذب شن. بخش کمی از نشاسته موجود در سیب زمینی در بین گوارش باقی می مونه که به اون نشاسته مقاوم می گن. این اتفاق به خصوص وقتی که سیب زمینی پخته شده به صورت سرد مثلا داخل سالاد مصرف می شه اتفاق می افته.

 

نشاسته مقاوم مانند فیبرهای غذایی در بدن عمل میکنن و می تونن به کنترل قند و اندازه چربی خون کمک کنن.سیب زمینی رو منبع خوب و افتخارآمیز ویتامین C بدونین. هر یک عدد سیب زمینی متوسط آب پز شده (۱۸۰ گرم) شامل حدود ۱۰ میلی گرم از این ویتامینه که یه هشتم نیاز روزانه بدن یه فرد بزرگسال رو تأمین می کنه. سیب زمینیای تازه دو برابر این اندازه ویتامین C دارن.

منبع :

جمع آوری به وسیله بخش طب سنتی و گیاهان دارویی | خواص عرقیات سایت

  • مطالب در رابطه
  • از خواص باحال عرق کاسنی چه میدونید؟
  • خواص سیب زمینی/سیب زمینی منبع بزرگی از نشاسته، پتاسیم، ویتامین ث و کلسیم

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *